ECO ΑΡΘΡΑINFO & ISPOΣΧΟΛΕΙΑ

Εκπαιδευτικα Συστηματα & Παιδοκεντρικη Αρχιτεκτονικη Παιδικων Χωρων

Εκπαιδευτικα Συστηματα & Παιδοκεντρικη Αρχιτεκτονικη Παιδικων Χωρων: 2 εννοιες αλληλενδετες, θεωρια & πραξη: Το παραδειγμα της Φινλανδιας , Μερος 1ο

Πισω από τις παρακατω εικονες υπαρχει ένας ολοκληρωμενος παιδοκεντρικος σχεδιασμος, πισω από αυτόν τον σχεδιασμο, υπαρχει ένας αναλυτικος κτιριακος προγραμματισμος & πριν από αυτόν τον προγραμματισμο, υπαρχει ένα εκπαιδευτικο συστημα με κυριο στοχο την εκμαθηση στα παιδια μονο οσα θα χρειαστουν στη ζωη τους, ωστε να γινουν ισορροπημενοι ανθρωποι & να μάθουν να προσαρμόζονται σε έναν κόσμο που αλλάζει συνεχώς.

Αν θελαμε να ‘διαβασουμε’ αυτες τις εικονες σε πρωτο επιπεδο, θα λεγαμε ότι προκειται για ενα σχολειο που:

  • αντιπροσωπευει το δευτερο σπιτι των παιδιων-αν και περνουν τις λιγοτερες ωρες της ημερας εκει-,
  • οι ταξεις αλλα και κοινοχρηστοι χωροι είναι με μεγαλα παραθυρα, ηλιολουστοι, με καναπεδες & μαξιλαρες οπου μπορουν να διαβασουν & να ξεκουραστουν & να συγκεντρωνονται στα 15΄διαλειμματα, με τραπεζακια να παιζουν επιτραπεζια παιχνιδια κ.α ή να συνεργαζονται σε ομαδικες δραστηριοτητες.
  • Έξω από κάθε τάξη υπάρχουν κρεμάστες και μικρά ντουλαπάκια στην κάτω και την πάνω μεριά, ώστε κάθε παιδί έχει το ατομικό του χώρο σε αυτή, και μπορεί να τοποθετεί το μπουφάν του, τα παπούτσια του στο κάτω μέρος, και τα γάντια του, το κασκόλ του, ή οτιδήποτε άλλο έχει (π.χ. βιβλία), στο πάνω μέρος του.
  • Διαδραστικοί πίνακες, αναπαυτικές καρέκλες και βολικά θρανία, υπάρχουν στην διακοσμημένη από δραστηριότητες, τάξη. Δε λείπει ένα πιάνο ηλεκτρονικό τις περισσότερες φορές, αλλά και ξεχωριστό τραπεζάκι με καρέκλες και μία αρκετά μεγάλη λάμπα κρεμασμένη από πάνω, ώστε τα παιδιά να πραγματοποιούν κάποιες δραστηριότητές τους εκεί, αλλά και για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που χρειάζονται μία ειδική στήριξη
  • Επιπλέον, στις περισσότερες αίθουσες παρατηρούνται αναπαυτικοί καναπέδες, όπου τα παιδιά μπορούν επίσης να κάτσουν όπως αυτά θέλουν, να κάνουν τις εργασίες τους ή οτιδήποτε άλλο έχουν. Αξίζει να αναφερθεί πως, αυτοί οι «ξεχωριστοί» χώροι θα λέγαμε, δεν βρίσκονται στο εσωτερικό του σχολείου για την «τιμωρία» των παιδιών. Αλλά για να νιώθουν τα παιδιά πιο όμορφα και άνετα, στο σχολικό τους περιβάλλον. Η λέξη «τιμωρία», δεν υπάρχει στο λεξιλόγιό τους και στα σχολεία τους.
  • Ποικίλα παιχνίδια και βιβλιοθήκες, βρίσκονται εξίσου στο εσωτερικό του σχολείου, εξωτερικά από τις τάξεις. Ποδοσφαιράκια, μικρόφωνα, ελεύθεροι χώροι με μαξιλάρες και τηλεόραση, σκηνές για την ελεύθερη έκφραση των παιδιών, ποικίλα βιβλία, δε λείπουν από τον σχολικό χώρο.
  • Μία μικρή κουζίνα με όλα τα απαραίτητα, επίσης βρίσκεται στον σχολικό χώρο. Τα παιδιά μπορούν όποτε θέλουν να ζεστάνουν τα φαγητά τους, να τα τοποθετήσουν στο ψυγείο, να πιούν νερό. Ξεχωριστή αλλά πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα διαθέτουν και οι δάσκαλοι, όπου στην οποία μπορούν να συγκεντρώνονται, και στα μεγάλα διαλείμματα να απολαμβάνουν τον καφέ τους.
  • Δε θα μπορούσε να μη σχολιαστεί το εστιατόριο του σχολείου, το οποίο υπάρχει σε κάθε σχολείο. Μεγάλο, ευρύχωρο, με μεγάλα παράθυρα, φαγητά προσεγμένα διαθέτονται για όλους (δασκάλους, προσωπικό του σχολείο, παιδιά, χορτοφάγους και μη), αποτελεί σημαντικό κομμάτι στο σχολείο. Το φαγητό είναι για όλα τα παιδιά δωρεάν από τον δήμο. Τα παιδιά, στο καθημερινό τους πρόγραμμα, διαθέτουν τουλάχιστον 45’ από τον σχολικό τους χρόνο για το φαγητό. Εξωτερικά της κουζίνας υπάρχουν βρύσες, όπου πρώτα τα παιδιά πλένουν τα χέρια τους, και υπομονετικά περιμένουν το ένα πίσω από το άλλο για να πάρει το φαγητό του. Το κάθε παιδί μπορεί να επιλέξει το φαγητό που επιθυμεί, καθώς και να επιλέξει ψωμί, βούτυρο, καρύκευμα, νερό ή χυμό, από έναν ξεχωριστό πάγκο. Αφού τελειώσουν το φαγητό, τα παιδιά τοποθετούν τους δίσκους, τα πιάτα και τα ποτήρια τους, σε ένα συγκεκριμένο μέρος του εστιατορίου, και έπειτα αναχωρούν.
  • Οι τουαλέτες, ευρύχωρες, καθαρές και κατάλληλα εξοπλισμένες, υπάρχουν σε κάθε χώρο του σχολείου.
  • Φυσικά δε λείπει το γυμναστήριο, μεγάλο, ευρύχωρο, με ψηλό ταβάνι, το οποίο αποτελείται από διάφορα όργανα, εξοπλισμούς και αξεσουάρ γυμναστικής (μπάλες διαφόρων ειδών, χαλάκια, σκηνάκια, χούλα χουπ, κ.α.).
  • Η αίθουσα της μουσικής, αποτελεί σημαντικό κομμάτι του σχολείου. Βρίσκεται μονίμως ανοιχτή και τα παιδιά μπορούν να παίξουν ο, τι όργανο θέλουν και να τραγουδήσουν. Το μάθημα της μουσικής, γίνεται πάντα με τα όργανα. Τα παιδιά μαθαίνουν τον ρυθμό, τα όργανα, μαθαίνουν επίσης να παίζουν στα μουσικά όργανα και τραγούδια, αλλά και να τραγουδάνε. Η αίθουσα της μουσικής είναι πλήρως εξοπλισμένη με ποικίλα μουσικά όργανα, και σε κάθε γιορτή του σχολείου, πάντα χρησιμοποιείται η μουσική απόκρουση.
  • Το φινλανδικό σχολείο, διαθέτει τα δύο επιπλέον πρακτικά μαθήματα, την υφαντουργία και την ξυλοτεχνία. Δύο ευρύχωρες αίθουσες με τα κατάλληλα υλικά και τον κατάλληλο εξοπλισμό, υπάρχουν εξίσου στο σχολικό κτίριο. Στο μάθημα της ξυλοτεχνίας, τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν διάφορες κατασκευές με βάση το ξύλο αλλά και το μέταλλο. Η αίθουσα είναι πλήρως εξοπλισμένη με όλα τα απαραίτητα υλικά και εργαλεία. Στο μάθημα της υφαντικής, επίσης η αίθουσα είναι εξοπλισμένη με όλα τα απαραίτητα υλικά και εργαλεία. Μηχανές ραπτικής, βελόνες, κλώστες, δε λείπουν. Τα παιδιά μαθαίνουν να ράβουν και να πλέκουν, καθώς και να διορθώνουν ενδύματα στην ραπτομηχανή.
  • Τέλος, από κανένα σχολείο δε λείπει η βιβλιοθήκη. Τα παιδιά μπορούν να πάνε να κάτσουν αναπαυτικά και να διαβάσουν, αλλά και να δανειστούν βιβλία οποιαδήποτε στιγμή θέλουν

Στο δευτερο μερος, θα δουμε ποιες είναι οι αρχες του εκπαιδευτικου συστηματος που ‘στηριζουν’ τους παραπανω χωρους.

Πηγες: www.cnn.gr, www.businessinsider.com, & Πτυχιακη Εργασια με τιτλο: Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας και της Ελλάδας. Μία συγκριτική μελέτη (Title: The educational system of Finland and of Greece. A comparative study. Φοιτήτρια: Αντωνοπούλου Αθανασία A)