Λίγα λόγια για τη χρησιμότητα της σχεδιαστικής παιδοκεντρικής προσέγγισης μέσω ενός αυτιστικού φακού

Οι χώροι για παιδιά στο αυτιστικό φάσμα είναι καλύτεροι χώροι για όλους
Λίγα λόγια για τη χρησιμότητα της σχεδιαστικής παιδοκεντρικής προσέγγισης μέσω ενός αυτιστικού φακού
Ονομάζεται διαταραχή φάσματος λόγω του εύρους των συμπτωμάτων και της σοβαρότητας μεταξύ των παιδιών. Ορισμένα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού δυσκολεύονται να επεξεργαστούν και να ενσωματώσουν αισθητηριακές πληροφορίες και ως εκ τούτου μπορεί να αντιδράσουν διαφορετικά από το αναμενόμενο στις πληροφορίες από το περιβάλλον.
Ίσως αναρωτιέστε πώς ο αυτισμός θα μπορούσε να βελτιώσει όλους τους χώρους που ζούνε παιδιά, αλλά και πώς θα μπορούσε να μας δώσει σύγχρονη αρχιτεκτονική και η απάντηση έγκειται στη χρήση της παρακολούθησης των ματιών. Όπως αναφέρεται σε μια μελέτη στο Common Edge, διαπίστωσαν ότι τα άτομα με αυτισμό ανταποκρίνονται σε οπτικά ερεθίσματα εντελώς διαφορετικά από τα τυπικά άτομα. Ένα τυπικό άτομο εστιάζει στα μάτια, το στόμα και τη μύτη ενός προσώπου, ενώ αντίθετα τα άτομα με αυτισμό αγνοούν το κεντρικό πρόσωπο και αντίθετα επικεντρώνονται σε εξωτερικά χαρακτηριστικά. Επειδή ένα άτομο με αυτισμό έχει εγκεφαλικές συνδέσεις σε υπερβολική κίνηση (υπερπλαστικότητα), αποφεύγει λεπτομέρειες.
Γι’ αυτό οι αρχιτέκτονες που έχουν αυτισμό, όπως ο Le Corbusier, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του 1930, προσελκύθηκαν από την απλότητα. Επομένως, ορισμένοι πιστώνουν τον Le Corbusier και κατά συνέπεια τον αυτισμό για το απλοϊκό κίνημα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.
Εάν προσεγγίσουμε τον σχεδιασμό μέσω ενός αυτιστικού φακού, δεν τονίζουμε την τυποποίηση των συγκεκριμένων χώρων, κάτι που είναι πολύ γενικευμένο άρα και σχεδόν άχρηστο σαν προσέγγιση στο αυτιστικό φάσμα, αλλά μπορούμε να δημιουργήσουμε διαχρονικούς, ευχάριστους και λειτουργικούς χώρους για όλους. Ο σχεδιασμός για παιδιά στο αυτιστικό φάσμα δεν ωφελεί μόνο εκείνους που έχουν αυτισμό. Οι απλοί λειτουργικοί χώροι με ευελιξία, η σωστή ακουστική, ο κατάλληλος φωτισμός, η ξεκάθαρη χωρική διαμόρφωση των δραστηριοτήτων, τα κατάλληλα υλικά, οι σωστοί χρωματικοί συνδυασμοί, η σύνδεση με τη φύση κ.ά., είναι απαραίτητα στον ποιοτικό σχεδιασμό, στον παιδοκεντρικό σχεδιασμό. Κατανοώντας όλη την ανθρώπινη εμπειρία μέσω της έρευνας, μπορούμε να δημιουργήσουμε καλύτερους χώρους και να εξυπηρετήσουμε όλους όσους κατοικούν σε αυτούς.
Σε επόμενο άρθρο θα μιλήσουμε για τις βασικές αρχές παιδοκεντρικού σχεδιασμού για παιδιά στο αυτιστικό φάσμα.
Μαρίλη Βουλτσάκη, Αρχιτέκτων Μηχ/κος Α.Π.Θ., με εξειδίκευση στην Παιδοψυχολογία Ε.Κ.Π.Α. /
photo credit: Medical University of South Carolina (MUSC), Perkins+Will & McMillan Pazdan Smith Architecture