Παιδοκεντρικος σχεδιασμος σχολικου χωρου

Παιδοκεντρικος σχεδιασμος σχολικου χωρου

Η σχολικη αιθουσα τον 21ο αιωνα: Παιδοκεντρικος σχεδιασμος σχολικου χωρου  & πως καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα και τα αποτελέσματα της μαθησιακής-διδακτικής διαδικασίας;

Οι παραγοντες που διαμορφωνουν εναν σχολικο χωρο είναι: το σχήμα και οι διαστάσεις της αίθουσας , ο φωτισμός-φυσικος και τεχνητος-, η ακουστική, η θέρμανση, ο  αερισμός, η διακόσμηση και ο εξοπλισμός αλλα και η διευθέτηση των θρανίων και των λοιπών αντικειμένων (επίπλων, υλικών και μέσων) – οργάνωση του χώρου

Εδώ και πολλα χρονια η δασκαλοκεντρικη αντιληψη στο σχεδιασμο μιας αιθουσας εχει ξεπεραστει, η ιδανικη αιθουσα είναι αυτή που εχει αρκετο χωρο για δημιουργία «γωνιών» ή περιοχών, για τοποθέτηση των αντιστοιχων επίπλων αλλα και για την άνετη κίνηση των μαθητών. Κάθε μαθητης είναι καλο να εχει το δικο του χωρο (η στενότητα επιδρά αρνητικά στην ψυχική διάθεση και τη συμπεριφορά. από απρόσωπος και ψυχρός – σε οικείο, ανθρώπινο και – λειτουργικό από μαθησιακή-διδακτική άποψη

Οι παρεμβασεις που κανουμε στο χωρο θα πρεπει να εχουν έναν στοχο: να τον μεταρεψουμε από απρόσωπο και ψυχρό, σε οικείο, ανθρώπινο και λειτουργικό από μαθησιακή-διδακτική άποψη. Παραλληλα  οι αισθητικά προσεγμένοι χώροι επηρεάζουν θετικά την ψυχολογία και την διάθεση του ανθρώπου για εργασία / του μαθητή για μάθηση αλλα και εμμεσα καλλιεργείται και το αισθητικό κριτήριο των μαθητών (η αίσθηση του ωραίου, του αρμονικού, της ισορροπίας κτλ.).

Αν οι τωρινοι μαθητες πρέπει να είναι παραγωγικα μέλη του εργασιακού χώρου αλλα κυριως ευτυχισμενοι ανθρωποι του 21ου αιώνα, πρέπει να μπορεσουν να προχωρήσουν πέρα τις δεξιότητες του 20ού αιώνα, να εχουν ολες τις απαραιτητες ικανοτητες  για τον 21ο αιώνα, ώστε να ζησουν, αλλα και να συμβαλλουν στη δημιουργια ενός καλυτερου κοσμου.