Χωροι Υγειας & Παιδι: Η θεραπευτικη δυναμη του παιδοκεντρικου σχεδιασμου

Χωροι Υγειας & Παιδι: Η θεραπευτικη δυναμη του παιδοκεντρικου σχεδιασμου

Η αρχιτεκτονική των χώρων Υγειας & Περίθαλψης παιδιών, είναι καλο να αντιμετωπίζεται με παιδοκεντρικες αντιλήψεις, για να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι μελέτες που γίνονται με την βοήθεια της ψυχο-νεύρο-ανοσοποιητικολογιας, καταλήγουν ότι η αλληλεπίδραση των περιβαλλοντικών παραγόντων, καθορίζουν τον χρόνο ίασης των ασθενών, ανεξαρτήτου ηλικίας, αλλά πολύ περισσότερο των παιδιών. Αυτό συμβαίνει γιατί στο αναπτυξιακό στάδιο που βρίσκονται έχουν περισσότερο ανάγκη από το αίσθημα της ασφάλειας και αυτό κλονίζεται αυτόματα όταν βρισκόμαστε στους συγκεκριμένους χώρους. Παραλληλα η διαμόρφωση των χώρων υγειας & περίθαλψης παιδιων, με τέτοιο τρόπο ώστε να χαρακτηρίζονται ‘φιλικοί προς τα παιδιά’, προσφέρουν τα θετικά συναισθήματα της οικειότητας και της χαλάρωσης, απαραίτητα στην ίαση.

Εχει αποδειχθει, σύμφωνα με έγκυρες έρευνες στους τομείς της παιδοψυχολογίας και της αρχιτεκτονικής, πόσο ο χώρος επηρεάζει την υγεια & την αναπτυξη του ανθρωπου. Συμφωνα με ανθρωπολογικες μελετες, ο χωρος διαθετει μια κρυφη διασταση, που σημαινει ότι δεν αποτελει απλα το υλικο περιβαλλον, αλλα διαθετει μια δυναμικη που αναπτυσσεαι μεταξυ του χρηστη και ου περιβαλλοντος του.  Δεν νοειται ενας χωρος να είναι φιλικος προς το παιδι, δηλαδη να αναπτυσσεται το παιδι με υγεια σωματικα, ψυχικα και πνευματικα, αν δεν είναι φιλικος προς το περιβαλλον.

Με βαση τα παραπανω, το ερωτημα που θα μας απασχολησει στο συγκεκριμενο αρθρο είναι πως η παιδοκεντρικη προσεγγιση στον αρχιτεκτονικο σχεδιασμο χωρων υγειας κ περιθαλψης για παιδια (παιδιατρεια, παιδοδοντοιατρεια, νοσοκομεια κ κλινικες για παιδια κλπ) μπορει να διαμορφωσει, το καταλληλο πλαισιο που να συμβαλλει στην θεραπεια των μικρων ασθενων, ώστε να χαρακτηριζεται και να είναι ‘φιλικος προς τα παιδια’.

  1. Ασφάλεια, τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν το νοσοκομείο όπως οι ενήλικες, θέλουν και συνεχίζουν να παίζουν, να γελούν, να διαβάζουν, να συνεχίζουν την καθημερινότητα τους όπως και πριν. Όταν ο χώρος είναι διαμορφωμένος έτσι ώστε να τους το επιτρέπει, αυτόματα το αίσθημα ασφάλειας αυξάνεται,
  2. Χαλάρωση αναφορά στο φυσικό περιβάλλον με ενυδρεία, μεγάλα παράθυρα με θέα στη φύση, πίνακες και εικόνες που παραπέμπουν στο φυσικό περιβάλλον, όπως και η κατάλληλη χρωματική μελέτη σε συνδυασμό με τον κατάλληλο φωτισμό έχουν το αποτέλεσμα που θέλουμε,
  3. Οικειότητα, βαθιά συνδεδεμένο με το αίσθημα της ψυχολογικής ασφάλειας και της χαλάρωσης. Όταν περιβάλλονται με γνώριμα για αυτά οπτικά και όχι μόνο, ερεθίσματα αισθάνονται οικεία με το περιβάλλον τους και αυτό με την σειρά του προκαλεί ασφάλεια και χαλάρωση,
  4. Απόσπαση προσοχής, ένας έξυπνος τρόπος να το πετυχουμε είναι η εφαρμογή της Διαδραστικοτητας: σημαίνει ότι δημιουργούμε τα κατάλληλα ερεθίσματα, ώστε τα παιδιά να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά κατά την διάρκεια μιας δημιουργικής απασχόλησης τους όσο παραμένουν στον χώρο: παιχνίδια με ενεργό ρόλο του παιδιού στον τοίχο ή στο πάτωμα σαν μόνιμες κατασκευές μπορούν να λειτουργήσουν ψυχοθεραπευτικά στην αναμονή αλλά και παραμονή, για το ιατρικό ραντεβού του παιδιού σε ένα νοσοκομείο ή χώρο περίθαλψης.

Όπως αναφέρω πάντα, σε κάθε έργο με παιδοκεντρικό σχεδιασμό, το αποτέλεσμα είναι ολοκληρωμένο, μόνο όταν και οι χρηστές του, στη συγκεκριμένη περίπτωση το ιατρικό προσωπικό αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται σε αυτούς τους χώρους,  ακολουθουν και υιοθετούν τις αντίστοιχες αντιλήψεις με ανθρωποκεντρική προσέγγιση.

 

To αρθρο καταχωρηθηκε στο περιοδικο ‘ΞΕΝΑΓΟΣ’,τευχος ΥΓΕΙΑ, Δεκεμβριος 2019

 www.babyecodesign.gr